« Home | After yesterday's match, only Zarqawi way will do ... » | We AL.MOST won! First came Tunisia goal (BoOoOo... » | Thamer Al-Shammari Says: Traditions, kiss my a$$ ... » | RESCUE THE MARGINLAIZED When it comes to Hijab, ... » | Three·some (thr s m) 1. A group of three persons ... » | يا رب اهد قلبي لمن يستحقهوهبه لمن يعزه ولا تسلط ع... » | Last night was fish night Before: After: ... » | Malls, resturants, schools, work and now parking i... » | New Generation X of Saudi Royals If you have rea... » | I DID IT CALIFORNIA, HERE I COME BABY! » 

Tuesday, June 27, 2006 


سؤال ياجماعة: هل ممكن يجي يوم يكون فيه المفتي في السعودية شيخ من الحجاز أو الأحساء أو...أي مكان غير نجد؟ يعني هل إرتباط المؤسسة الدينية
بالعائلة الحاكمة النجدية يعني أن السلطة الدينية لازم تنحصر في مشايخ نجد (او من ينتمي للمدرسة الدينية النجدية إن صح التعبير)؟

هنا عندنا تعصب نجدي كبير .. يعني اذا لاحظت اغلب اعضاء مجلس الشورى نجديين ..
واصحاب المراكز الكبيره نفس الشي .
وكأن السعوديه نجد فقط !!
هنا للأسف مايعترف بالحجازيين او بصفه عامه *الغير نجديين*
مثلا بحجه اصولهم المختلطه مع انه مو كل اهل الحجاز اصولهم غير سعوديه
وحتى و ان كان .. يكفي انهم ينتمون للسعوديه هذا ما يكفي؟
اهل الحساء او الشرقيه يمكن لوجود الشيعه
اللي للأسف مظلومين في ابسط حقوقهم *مثلا في حركه نقل المعلمات السنيه تُنقل بعد سنه بينما الشيعه يجلسون 5-7سنين محد درى عنهم!!*
فأول شي لازم نتخلص من هالتعصب او التحيز لمن هم مثلنا و نتخلص من عقده "إنا دايما صح و غيرنا غلط!*
بعدين نفكر يصير المفتي غير نجدي *أو غير حنبلي* !
عموما دور المفتي للاسف ماعاد بمثل اهميته ايام اول
اصبحوا-المفتيين- شبه مسيرين من قبل العائله الحاكمه
يعني بمعنى اصح ماعادت السلطه الدينيه في يد العلماء ! فأيش راح تفرق اذا صار المفتي نجدي واللا مو نجدي !؟
الله يرحم ابن باز هو اللي كان قاويهم!!

ما أتوقع أن الموضوع له دخل بالعائلة المالكه لكن هو عُرف تعود عليه المجتمع

للأسف، ما أعتقد إنه ممكن. حتى و على حسب علمي أنه لا يدرس في الحرم المكي سوى المذهب الحنبلي!! أما بقية المذاهب فلا أعلم مالذي حصل لها! إلا أنني لاحظت بعض التوجهات الطيبة مؤخرا لعلها تسفر عن تغييرات في صالح الجميع يا رب

شكرا على الموضوع

لا ليس عرفا، بل لأن المجتمع السعودي(النجدي)، و بسبب تغلغل الدين السعودي (الوهابي)، تاريخيا في الأسرة الحاكمة، و التي بدورها فرضته دين للجميع، مما جعل المجتمع يعتبر أي شخص خارج هذه المنطقة، لا يفهم بالدين، و تكرس عندنا، بأن الدين لا يفهمه إلا أهل نجد، و هم أصحاب الدين الصحيح، أما الآخرون فلديهم (مخالفات) ..

أقول خلك بكأس العالم يا بابا، و خل عنك الخربطة

Noura:
قمة التناقض أن نتشدق بالدين ونحن بقمة العنصرية..حتى لو إفترضنا أن كل أهل الحجاز بقايا حجاج وطرش بحر زي مايقولون..طيب ماهم مسلمين و فيهم علماء دين درّسوا في مكة والمدينة من أيام الصحابه؟ وفي كثير مشايخ سنه من أهل الشرقيه على فكره


Se3loah:
مع إحترامي لرأيك بس كيف ماله دخل بالعائلة المالكة؟ كلنا نعرف إنه أحد أساسيات قيام الدولة السعودية كان مايشبه الزواج بين السياسة (ممثلة في العائلة المالكة) والدين ممثلاَ مشايخ وعلماء نجد.وعلى هذا الأساس حصل إقصاء لكل من له رأي مخالف وعلى هذا الأساس بعد طرحت السؤال إذا ممكن نشوف مفتي غير نجدي في يوم من الأيام كجزء من عملية "التغيير" اللي صايره في السعودية


Yousef Raffah:
للأسف كلامك صحيح..قرأت زمان ان بعد ما خرج الشريف حسين من مكة طلب الملك عبدالعزيز من جميع مشايخ الحرم تدريس المذهب الحنبلي بس في الحرم وتطبيق أحكامه في القضاء

Icona,
أتفق معاك..أو زي ماسماه واحد: الإسلام النفطي


unknown:
أسلوب الرد عادةَ يعكس عقلية وشخصية صاحب الرد.ماشاءالله عليك..أظهرت عقليتك و شخصيتك بشكل واضح للجميع





ياناس إحنا وصلنا مرحلة (بأسلوب الإقصاء اللي ماشيين عليه)ان أي أحد وأي شي إذا جاء من أحد غيرنا فالأصل انه غلط..مشكوك فيه ..مؤامرة..إلخ إلا إذا ثبت العكس.وهذا الشي ملاحظ في أشياء كتيره يعني مثلاَ الحجاب هل يشمل الوجه ولا لأ؟ رفع أو إرخاء اليد في الصلاة؟ اللحية ؟ الثوب القصير؟ سواقة الحريم؟حكم الأغاني والموسيقى؟ تولي النساء مناصب عليا؟ الرياضة للنساء؟ الإختلاط؟سفر المرأه؟التعامل مع من يختلف معي في الرأي؟ كل هذه الأشياء وغيرها كثير مسائل خلافيه تحتمل أكثر من رأي وتأويل لكن جماعتنا ماشاءالله اخذوا رأي واحد بس في كل مسألة و ألغوا وأنكروا بالكامل أي رأي ثاني! ومو بس كذه لأ..التغييب الكامل للرأي الاّخر صار يخلي مجتمعنا ينظر لأي احد غيرنا على انه ناقص....وأعطى نوع من القدسية والخصوصية الكاذبة على كل ماهو سعودي
مثال على كلامي:

http://www.asharqalawsat.com/leader.asp?section=3&issue=10054&article=367274

I disagree with you,,i don't think being a shiek is limited to Najdis only,,, alot of mashayekh the 2 holy mosques are Hijazi who perform khutbat aljum3a,do religious lectures ang give fatawi..so the door is open for everyone who has good knowlwedge & understands our religion well enough...

الأخ الفاضل (عبد الله) اسمح لي بالرد على من سمت نفسها بـ البنت السعودية..
أنا نجدية، لكن هذا لا يعني أن أغمض عيني عن الظلم الذي يقع على الآخرين من قِبل النجديين. المناصب كلها إلا ما ندر مُحتكرة من قِبل النجديين، حتى تلك التي من المفترض أن يتولاها أهل المكان. هل من العدل أن يتولى النجديين على وجه الخصوص إمامة المسلمين في الحرمين؟ هل تجدين عضوا في هيئة كبار العلماء شيخ غير نجدي؟
هناك ظلم فاضح، وتفرقة بين النجدي وغير النجدي في كل شيء.. هناك تمييز بشع (للوهابية) النجدية عن غيرها من المذاهب، واعتمادها كدين منزّل لا يجوز الحياد عنه. هناك نظرة دونية واضحة من قِبل النجدي لكل ما هو غير نجدي.. وهناك النعرة المستهجنة التي تميّز أكثر أهل نجد مهما ادعوا المثالية، والارتقاء عن هذه الأمور السيئة!!
قليلا من الإنصاف أيتها (السعودية) !!

One word : Al malkey.

3ali al malkey one of the greatest shui5 there are o a5wana fey allah (Najdi shui5 kafarooh and said he was a fasiq!) For goodness sake the man was imam al masjid al 7aram. BUt 5aleeyna ni7u6 3aliah x 3asahanu 7ijazi.

NAjdi's think they are in power that they have the proper islamic education all because Mohammed 3abdalwahab was najdi. I beg to differ when u have about only 200 years of education and when our ISlamic brothers and sisters in the arab world have had it for over more then 1000.

Differnce lies in power , nothing else. Never are they better. Because if they were we wouldnt find such horrrible actions taking place and so many complaints!
Aldeen yisur o sahula, not mot3aqid in any way!

ماشاء الله عليك شكلك تحب اللغة الإنجليزية
ماهي مشكلة وأعذرني أخوي بيكون تعليقي برى الموضوع تقدر تقول تعارف
ولو إنا في مدينة وحدة لكن فعلا كان ودي أتعرف على واحد من جدة ....؟

على العموم وبدون ماأطول عليك ... يشرفني التعرف عليك وأتمنى يدوم التواصل بينا ..؟

وبالتوفيق

Saudi girl,

I can't say more than what Hadeel said below. To correct your info, all mashay'5 in the Makkah and maidina are Najdis. The ones who gives lessons and lectures are also najdis. You wanna see a live example for yourself, go to makkah, wear ur 7ijab without covering your face and see how many "Najdi style" bearded m6wwa3 will harrass you and ask you to cover your face. got my point?



Hadeel,

كلامك صحيح 100%




Noor,

I hear ya and thank you for this example. This is what Noor is referring to people, check this




The Doctor,
شكراَ على إهتمامك. تقدر تراسلني على بريدي الإلكتروني.


To all readers:
Okay, I need to clear up one thing people. Some people (including Najdi friends of mine) thought I'm attacking Najd and its people. That is totally not true. I love Najd and its people just as I love the people of any part of Saudi. However, I'm against taking 1 side of everything while marginalizing other sides/views. I'm against "my way or the highway" style applied in our society. Having a diverse pool of opinions/views would only enrich our way of living and promote tolerance to others.

Abdullah..

A much needed topic that needs to be addressed now more than any time as we the Saudi people enter this new historical period of Saudi Arabia.

A period marked by economic development, social development, family development, and educational development to say the least..

I've been labelled as an optimist, or even over-optimist.. But I have many reasons to do so, because I have seen the power of Saudi people and what we can do in this world...

visit: www.proudsaudi.org and see what one of my best friends has done and is doing ma sha Allah.

So enough with this tribal, racist, and religious clash, I'm not saying that I reject religious authority as alKitab and AlSunnah are the doctrines we should live by, but let's not reject the other side because we "think" we are the chosen people, Najdee or 7ijazee, Lebanese, American or anything..

We have to all learn to be citizens of this world and not look at what a person is, rather interact with them on what they do, because we don't choose who we are.. We choose our actions..

And just for reference, I'm a 7ijazee that was born and raised in Riyadh with the Najdees, I've lived in the Eastern province for a year, and I currently attend university in Boston..

Sorry Abdullah for speechifying on your blog, but I wanted to comment, and I thank you again for addressing this critical matter...

Allah yithabbitak..

Yamen
"Since I learned the truth in Mecca my dearest friends have come to include all kinds — some Christians, Jews, Buddhists, Hindus, agnostics, and even atheists! I have friends who are called capitalists, socialists, and communists! Some of my friends are moderates, conservatives, extremists — some are even Uncle Toms! My friends today are black, brown, red, yellow, and white!"
-MALCOLM X-

This comment has been removed by a blog administrator.

الغاء أو تجاهل الآراء الآخرى أمر في غاية الخطورة خصوصا عندما يتعلق الأمر بالدين. لا نستطيع أن نجبرهم على الأخذ برأي الشافعية أو المالكية مثلا لكن عليهم على الأقل الاعتراف بها و احترام الأشخاص الذين يتبعون رأي ذاك المذهب.
فرض رؤية معينة أمر سيء خصوصا أن الإسلام فيه تعددية و فسحة لا يجوز لأحد من كان أن يضيقها أو يمنع أحد من اتباعها..

لو اقتصر الأمر الإفتاء لكان الوضع هين, فالتكنولوجيا و الاتصالات سهلت لنا أخذ العلم من المكان الذي نريد فالمجال مفتوح أمامنا, لكن المشكلة تكمن في اجبارنا أحيانا على اتباع نهج معين.

و بالنسبة لمن ذكر موضوع الحرمين, امامة الحرمين يجب أن لا تقتصر على النجدين أو حتى السعودين, بل لكل من يشهد أن لا إله إلا الله و يكون مؤهل لهذا المنصب, لأن الحرم ليس مؤسسة حكومية بل هو مكان مقدس لجميع المسلمين.

thats impossibLe
keef,,eLzam 7odoodak

not onLy mufti'z
aLso,,imam for makkah and madinah

aL7amdoLiLLah
hoping for better future

Post a Comment
Powered by Blogger
and Blogger Templates